De Renault 5 is helemaal terug van weggeweest en je hoeft geen fan van Renault te zijn om daar positief op te kunnen reageren. Renault heeft het gewoon leuk gedaan; nieuwe techniek in een retro en toch ook voldoende eigentijds jasje steken. Het lijkt erop dat ze daarbij vooral goed hebben gekeken naar de zogenoemde Supercinq, ofwel de tweede generatie van de Renault 5. Hier hebben we er eentje van de eerste generatie voor ons, die op zijn beurt de basis legde voor zowel de Supercinq als de moderne Renault 5.
Helemaal een oer-R5 is dit ook weer niet, want deze blauwe rolde de fabriekspoorten uit in 1983. Dat was niet lang voordat zijn opvolger verscheen. De Renault 5 was toen alweer dik tien jaar op de markt. Dat het een wat ‘later’ exemplaar is, zie je bijvoorbeeld aan de wat dieper doorlopende voorbumper. Verder is het een heerlijk klassieke én bescheiden verschijning, zeker zo op de leuke stalen wieltjes en zonder rechter buitenspiegel. Hij blinkt er lekker op los. Dat is te danken aan een recente spuitbeurt, zo zien we in de advertentie onder meer ook aan de hand van foto’s waarop de R5 in de spuitcabine staat.
De Renault 5 TL staat er al met al knap bij en ook het interieur mag er zeker nog zijn. Hier is duidelijk werk van gemaakt, al helpt de lage kilometerstand waarschijnlijk eveneens mee. De toch al met zes cijfers uitgeruste teller geeft een bescheiden 94.000 km aan en dat is gezien de leeftijd al helemaal een zeer bescheiden stand. Dat de auto 15 jaar bij een van de vorige eigenaren is geweest, heeft vast en zeker meegeholpen. Overigens is deze Renault de afgelopen jaren een paar keer redelijk snel van baasje gewisseld, dat is dan wel weer ietwat opmerkelijk. Ach, aan zo’n opnieuw gespoten R5 kun je je waarschijnlijk niet snel een buil vallen. Vooral lekker van genieten. De vraagprijs is €7.950.
Bron: AutoWeek