Renault Zoë – 2013 – 162.565 km – Accudegradatietest

Renault Zoë - 2013 - 162.565 km - Accudegradatietest

Renault Zoë zonder garantie
Deze rubriek is bedoeld om de aanstaande EV-occasionkoper opmerkzaam te maken op een belangrijk onderdeel van zijn aanstaande trots: het accupakket. Is dat namelijk ‘versleten’, dan moet je duizenden euro’s bij elkaar schrapen om dat te laten fiksen. En wat doet Drikus Heij uit Harskamp? Hij koopt bij een particulier, zonder garantie, een tien jaar oude Renault Zoe met anderhalve ton op de klok. We zijn nu meer dan een jaar en 8.000 kilometer verder. Hoe is het met Drikus en zijn Zoe?
Interessant avontuur
Dirkus: “Ik reed een C1. Dat was de tweede auto van het huishouden. Maar ik wilde voor mijn woon-werkverkeer iets meer luxe, iets meer auto om me heen. En ook een automaat. O ja, en ik wilde niet te veel geld kwijt zijn. En toen kwam ik deze tegen.”
DIrkus had geen ervaring met elektrisch rijden, maar vond het wel een interessant avontuur. “Ik dacht waarom eigenlijk niet? Het is onze tweede auto, we doen er boodschappen mee en maken kleine ritjes om de kinderen weg te brengen. Dus een grote actieradius is geen must.” Eerste auto in huize Heij is een Opel Astra stationwagon, met benzinemotor en automaat.
Extra aardpen
Het elektrische avontuur begon met een kleine tegenslag. “De thuislader die erbij zit is heel gevoelig voor aarde. Het lukte in eerste instantie niet om hem op te laden. Zelfs niet toen we een laadkast (11 kwH, red.) hadden laten plaatsen. Pas toen er een aardpen de grond in werd geslagen, ging het goed. Hebben meer eerste Zoe’s last van.” Daarna kon het EV-rijden pas goed beginnen. Hoe kijkt Drikus daarop nu terug?
“Ik vind elektrisch rijden helemaal prima. Ik ben een rustige rijder en dat past goed bij elektrisch rijden vind ik. Natuurlijk kun je als een pijl uit een boog vertrekken bij het verkeerslicht, maar dat slaat natuurlijk nergens op”, aldus Drikus. “Stil en comfortabel ben je onderweg. De afwerking van de auto valt me wel een beetje tegen, het voelt allemaal een beetje gammel aan.” In de winter gaat Drikus na zo’n 80 kilometer weer laden. “‘s Zomers kom je wel 100 of 120 kilometer ver. Genoeg voor ons gebruik.”
Stand van zaken
Met de Aviloo-toolbox is Drikus aan de slag gegaan. Hij reed een kilometertje of honderd in het rond om de data van het accupakket naar het hoofdkwartier door te pompen. De uitslag is een beetje dubbel. De degradatie van de accu valt op zich wel mee, maar er zit een addertje onder het gras. Marcel van Renselaar van Aviloo: “Ik vermoed dat in het midden van het pakket een paar cellen de pijp aan Maarten willen gaan geven. Die cellen los vervangen is niet echt een optie. De leeftijd en het kilometrage van deze auto zorgen ervoor dat er dan vast een volgende cel aankomt met hetzelfde probleem. Dus mijn advies is om niet onder de 20 procent te komen. Want de kans is aanwezig dat deze Renault er dan mee ophoudt.” Dus boven de 20 procent capaciteit en actieradius blijven is het devies.
Dat is even een tegenvaller, maar strikt genomen maakt het voor Drikus niet zo heel veel uit. “Ik reed hem sowieso nooit helemaal leeg. Maar nu moet ik dus wel echt boven die 20 procent blijven, dat maakt de actieradius nog wat beperkter. Ik kan hem nog wel gewoon gebruiken als tweede auto. Dus ik hoop er het beste van en ga ervan uit dat ik nog wel even voort kan.” Zo is het precies, maar dat zwaard van Damocles hangt er wel. Helaas.
Het resultaat
Had 22 kWh
Heeft 17,1 kWh
SoH 78 %



Bron: AutoWeek