Renault Grand Koleos: op hetzelfde platform als de Volvo XC40 en C40

Renault Grand Koleos: op hetzelfde platform als de Volvo XC40 en C40

Zie jij door de SUV-bomen bij Renault het cross-over-bos niet meer? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Renault heeft namelijk in vrij korte tijd een arsenaal nieuwe cross-overs en SUV op autoland afgevuurd. De populaire Renault Captur ken je natuurlijk, maar de leek weet de splinternieuwe Symbioz er van een afstandje vast nauwelijks van te onderscheiden. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de andere SUV’s en cross-overs van Renault: de Arkana, de Austral, de Espace, de Rafale en de elektrische Scenic. Aan dat rijtje kun je er nu nog een toevoegen: de Grand Koleos. Je mag hem ook weer snel vergeten: hij komt waarschijnlijk niet onze kant op.
Renault Grand Koleos
Wacht even, Grand Koleos? Jazeker. Modelnaam Koleos ken je vast nog wel van de ver-Renault-de SUV van Samsung die tussen 2008 en 2010 in Nederland werd verkocht, maar vast ook van z’n in 2020 hier alweer van de markt verdwenen opvolger. Die Renault Koleos wordt overigens nog altijd in onder meer Korea verkocht. Die Koleos mag gewoon blijven, maar krijgt deze nieuwe Grand Koleos boven zich. Die deelt geen boutje, moertje, stekkertje of snoertje met de Koleos. Feitelijk is het namelijk een Geely Xingyue L – ook wel Mojnaro geheten – met een grondig aangepaste koets.
Het origineel: de Geely Xingyue L
Met name in de vorm van de achterlichten zie je dat de Renault Grand Koleos een afgeleide is van die Chinese SUV, maar Renault Motors Korea – voorheen Renault Samsung Motors – heeft er toch behoorlijk werk van gemaakt. Zo is de schouderlijn en dus ook de raampartij anders, heeft de auto compleet andere vouwen en welvingen op de flanken en is zelfs het complete front nieuw, inclusief de motorkap. Optisch dus behoorlijk Renault!
Minder overeenkomsten met hier bekende Renault-spullen treffen we in het interieur. De werkplek van de Grand Koleos is nagenoeg één op één overgenomen uit dat van de Geely XingYue L. Geen schande, maar het maakt dat de nieuwe SUV vanbinnen een stuk minder herkenbaar Renault is. Nog interessanter is misschien wel wat zich onder het plaatwerk en het interieur schuilhoudt. Het feit dat de Grand Koleos een Geely XingYue L is betekent dus ook dat hij op hetzelfde platform staat. De Geely-kenners weten het vast al te raden: dat is inderdaad het CMA-platform dat Volvo ook toepast onder de XC40 en C40 en dat door Polestar en Lynk & Co door achtereenvolgens de 2 en 01 wordt gebruikt!
Renault Grand Koleos
Bijzonder maar geen verrassing
Een Renault met een platform van Volvo. Dat kennen we eigenlijk vooral andersom, en dan direct van heel lang geleden. Zo maakten de Volvo 440, 460 en 480 gebruik van de bodemplaat, transmissies, ophanging en motoren van Renault. Ditmaal is het dus andersom. In oktober vorig jaar kondigde Renault al aan dat het met zeker acht nieuwe modellen – waar deze Kardian er al een van was – diverse markten buiten Europa gaat bestoken. Toen riep Renault ook direct dat het het CMA-platform van Geely zou gaan gebruiken voor D- en E-segmenters.
De Renault Grand Koleos is 4,78 meter lang en heeft een wielbasis van 2,82 meter. Dat laatste is interessant, de XingYue L heeft namelijk 2,5 centimeter meer tussen de voor- en achteras. De bagageruimte bedraagt een riante 633 liter. De Grand Koleos komt onder meer beschikbaar met een 211 pk sterke 2.0 viercilinder benzinemotor. Die heeft een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Ook komt er een variant met dezelfde 2.0, maar dan met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Ook komt er een hybride versie die E-Tech heet, maar geen Renault-hardware heeft. Die variant komt technisch namelijk overeen met de Hi-X geheten hybride versie van de Geely YingYue L en heeft een geblazen 1.5 viercilinder en een systeemvermogen van 245 km/h.
In Europa verwachten we deze Renault Grand Koleos niet op de markt, in onder meer Zuid-Korea en China verschijnt hij wel in de showrooms.



Bron: AutoWeek