Renault Estafette Concept: oude naam voor nieuw concept

Renault Estafette Concept: oude naam voor nieuw concept

Tijdens de IAA Transportation in Hannover heeft Renault het doek getrokken van de Estafette Concept, een studiemodel dat volgens de Fransen een glimp geeft van hoe Renault de toekomst van elektrische bestellers voor zich ziet. De naam van de futuristische besteller is een bekende. Vanaf eind jaren 50 voerde Renault een compact busje dat naar de naam Estafette luisterde. En de nieuwe? Die gaat over twee jaar in productie.
We zeggen wel Renault, maar eigenlijk hebben we hier te maken met een eerste concrete creatie van Flexis. Flexis is een bedrijf dat op poten is gezet door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group en dat in bedrijfswagenland de krachten wil bundelen. Is de Estafette Concept een voorproefje van de besteller die de Trafic op termijn gaat vervangen? Wie weet. Renault omschrijft de Estafette Concept zelf als een bus die de lengte van de lange Kangoo (L2, 4,9 meter) combineert met de wendbaarheid van een Clio en het laadcapaciteit van de Trafic (L1H2). De toekomstvisie is 4,82 meter lang en 1,92 meter breed. Opvallend is zijn hoogte: maar liefst 2,59 meter. Die ruimte valt – via twee schuifeuren – natuurlijk goed te vullen met spullen. Aan de achterzijde geen klep of achterdeurtjes, maar een rolluik. Handig in krappe parkeervakken.
Het interieur van de Estafette Concept is kanariegeel en bevat slechts één vaste stoel. Die is voor de bestuurder. Ernaast vind je een opklapbare stoel voor de bijrijder, maar dient volgens Renault slechts trainingsdoeleinden. De bestuurdersstoel is draaibaar, de cabine hoog genoeg om in te staan. Handig! Verder zien we een 7-inch digitaal instrumentarium en een 12-inch infotainmentdisplay. Op twee 10-inch displays aan weerszijden van het interieur worden de beelden getoverd die de als zijspiegels fungerende camera’s schieten.
De Estafette Concept staat op het FlexEVvan geheten platform dat door Renault Groups Ampere-platform is ontwikkeld. De Fransen noemen de concept-car daarbij een SDV (Software Defined Vehicle). Dat betekent natuurlijk dat digitale eentjes en nulletjes een grote rol spelen. Updates moeten hem actueel houden. Daarnaast leert het busje volgens Renault van de gewoontes van de bestuurder, hetgeen onder meer moet bijdragen aan een reductie van de verbruikskosten met tot wel 30 procent.



Bron: AutoWeek