Renault Clio V (2019-nu)

Renault Clio V (2019-nu)

Is de Renault Clio een goede keuze?
De huidige generatie Renault Clio is alweer de vijfde van de modelreeks. In zijn beginjaren leek hij nog sprekend op zijn voorganger, maar in 2023 kreeg de Clio een facelift. Het uiterlijk ging op de schop, waardoor hij tegenwoordig onder meer een gewijzigde neus heeft. 
Wat betreft de rijeigenschappen is de Clio sinds de facelift onveranderd gebleven: je gaat nog steeds comfortabel de weg op. Het onderstel vangt oneffenheden in de weg moeiteloos op en het is heerlijk stil aan boord. De stoelen zitten bovendien lekker, waardoor het prima vertoeven is in deze Clio. 
Hoewel de Clio geen sportauto is, stuurt hij wel direct. Daarmee is hij ronduit leuk om mee te rijden. Sommige bestuurders hebben daarentegen wel iets aan te merken op het onrustige gedrag van de automatische versnellingsbak. Dit kun je het beste zelf ervaren bij een proefrit. 
Met zijn lengte van iets meer dan 4 meter valt de Renault Clio in het B-segment. Daarmee is het niet de grootste auto, maar je kunt wel met vier volwassenen op pad. Van de stationwagon Clio’s die we kennen uit vorige generaties, heeft Renault afstand gedaan. De compacte vijfdeurs hatchback is nu de enige optie. 
Zoals je van een moderne auto verwacht, is de Clio voorzien van een hoop nieuwe technologie. Dat zie je al meteen als je instapt en het grote centrale scherm met Android Auto en Apple CarPlay ziet. Daarnaast is hij uitgerust met moderne veiligheidssystemen, zoals rijbaanassistent en adaptieve cruise ontrol. 
Komt de nieuwe Mitsubishi Colt je ook erg bekend voor? Dat is niet zonder reden. In feite is deze Mitsubishi een Renault Clio met een iets aangepast uiterlijk. 
 
Prestaties 
Met de Renault Clio kun je veel kanten op. Hij is nieuw verkrijgbaar met benzinemotor of hybride aandrijflijn. Wil je op lpg rijden? Dan kun je kiezen voor een Clio Bi-Fuel. Eerder werd het model nog geleverd als diesel, maar deze variant is inmiddels van de prijslijst geschrapt. 
Bij de facelift is er het een en ander veranderd. Tot die tijd werd de Clio nog geleverd met een drie- of viercilinder benzinemotor. De driecilinder is de TCe 90, die 91 pk levert. Tot 2023 kreeg hij gezelschap van de 130 pk TCe 130, maar deze viercilinder is uit het aanbod verdwenen. 
De 91 pk benzinemotor is af fabriek ook leverbaar met een lpg-installatie: de TCe 100 Bi-Fuel. Hoewel de naam dit suggereert, heeft deze Clio geen 100 pk. 
Ga je kijken voor een tweedehands exemplaar? Dan kom je nog een viercilinder diesel tegen: de dCi 85. Deze motorisatie is alleen in de Clio geleverd van mei 2019 tot oktober 2020. 
Verder is de Clio er nog met een hybride aandrijflijn, waarbij de verbrandingsmotor samenwerkt met een elektromotor. Er zijn twee varianten: de Hybrid 140 en de Hybrid 145. Alleen die tweede levert Renault momenteel nog nieuw. 
 
Ruimte en praktische inzetbaarheid
Natuurlijk is de Renault Clio niet de allergrootste auto. De ruimte achterin is redelijk, maar het is wat dat betreft wel een typische B-segmenter. Met vier volwassenen op pad is geen probleem, maar verwacht geen zeeën van ruimte. Voor kinderen is de plek op de achterbank prima. 
Ook de kofferbakruimte is redelijk. Bij de standaardversie is deze 284 liter, de hybride varianten leveren hier door hun accupakket 30 liter op in. Natuurlijk kun je de achterbank ook neerklappen – mits je geen passagiers achterin hebt. Dan neemt de laadruimte van de normale Clio toe naar 1069 liter en kun je ineens veel meer bagage kwijt. 
 
Betrouwbaarheid en problemen
Hoewel de Renault Clio vooralsnog een betrouwbare metgezel lijkt, heeft hij zo nu en dan last van elektronische storingen. Denk bijvoorbeeld aan onterechte motorstoringen en problemen met het multimediasysteem. Deze problemen verbeteren wel aanzienlijk met een aantal software-updates. 
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Renault Clio V. 

Wat zijn alternatieven voor de Renault Clio?
Benieuwd welke auto’s vergelijkbaar zijn met de Renault Clio? Misschien vind je deze modellen interessant: 
– Alfa Romeo Mito
– Audi A1
– Citroën C3
– Dacia Sandero
– Fiat Punto
– Ford Fiesta
– Honda Jazz
– Hyundai i20
– Kia Rio
– Mazda 2
– Mitsubishi Colt
– Nissan Micra
– Opel Corsa
– Peugeot 208
– Seat Ibiza
– Skoda Fabia
– Suzuki Swift
– Toyota Yaris
– Volkswagen Polo



Bron: AutoWeek