Alpine A290: eerste elektrische Alpine is tot 220 pk afgetrainde Renault 5

Alpine A290: eerste elektrische Alpine is tot 220 pk afgetrainde Renault 5

Highlights Alpine A290

Hete versie van Renault 5: 180 of 220 pk
Eerste elektrische Alpine ooit
Vanbuiten, vanbinnen en onderhuids flink aangepast

De A110 is al jaren het enige model dat Alpine op het menu heeft. Het leveringsgamma wordt nu aangevuld met deze Alpine A290. In tegenstelling tot de A110 is dat geen coupé met geblazen benzinemotoren, maar een hete hatchback die enkel met elektrische aandrijflijnen leverbaar is. De technische basis van de A290 is overduidelijk. Het is namelijk een door Alpine optisch én technisch aangepaste versie van de splinternieuwe elektrische Renault 5!
Dat Alpine met een eigen sportieve versie van de Renault 5 komt, is absoluut geen verrassing. Ruim een jaar geleden blikte het met de A290_β geheten concept-car al vooruit op een afgetrainde R5. Waar het 290-deel van de naam voor staat? Niet voor het vermogen. De ‘2’ geeft het formaat en de positionering van de heetgebakerde elektrische hatchback aan in het gamma van Alpine. Het ’90’-deel wijst volgens Alpine op het feit dat het een lifestyle-model is, zo legde Sovany Ang van Product Performance van Alpine ons eerder uit.
Alpine A290
Tot 220 pk
Wat de Alpine A290 te bieden heeft? Laten we beginnen met de aandrijflijnen. De Alpine A290 komt in twee vermogensvarianten beschikbaar. De eerste daarvan is met 180 pk en 300 Nm al sterker dan de momenteel sterkste (150 pk) motorversie van de Renault 5. Die 180 pk krachtige elektromotor ligt in de ‘basisversie’ van de A290 én in de GT Premium-uitvoering. Daarboven parkeert Alpine een 220 pk en 300 Nm sterke motorversie die in combinatie met de GT Performance- en GTS-uitvoeringen is te krijgen. Die meest potente A290 zoemt in 6,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Alpine Torque Control zorgt ervoor dat de 300 Nm’s fatsoenlijk op de wielen worden overbracht. Een topsnelheid vermeldt Alpine niet, een acceleratietijd van de 180 pk sterke versie evenmin. Het wagengewicht bedraagt 1.479 kilo en daarmee is de Alpine een kleine 50 kilo zwaarder dan een 150 pk sterke Renault 5.
Zowel de 180 pk als de 220 pk sterke Alpine A290 heeft een 52 kWh accu in zijn bodem. Het kleinere 40 kWh pakket waarmee de Renault 5 in een later stadium leverbaar wordt, gaat aan zijn sportief geboetseerde neus voorbij. De Alpine A290 perst maximaal 380 kilometer uit de 52-kWh accu. De mildere R5’s komen met die accu maximaal 410 kilometer ver en hebben dus een groter bereik, maar dat is gezien het flinke lichtmetaal en het meer op sportiviteit geënte karakter van de A290 natuurlijk geen verrassing. Snelladen kan de Alpine A290 net als de Renault 5 met de 52-kWh-accu met maximaal 100 kW. Uiteraard beschikt de A290 net als de Renault 5 dankzij het AmpR Small-platform over V2L-technologie en soft- en hardware die – waar je nu nog weinig aan hebt – Vehicle to Grid (V2G)-ontladen mogelijk maakt.
Strakker
De Alpine A290 is meer dan slechts een Renault 5 met krachtiger elektromotoren. Zo is de spoorbreedte van de compacte Alpine 6 centimeter groter dan die van de Renault 5 waarop hij is gebaseerd. Multi-link-achterwielophanging is net als bij de Renault 5 van de partij, maar Alpine geeft de A290 wel specifieke stabilisatorstangen, een straffer afgesteld onderstel en niet alleen een directere respons bij het intrappen van het stroompedaal, maar ook anders afgestelde remmerij. Die remmerij zelf is bij de A290 overigens afkomstig van Brembo. Door middel van een knop op het stuurwiel kun je kiezen uit een van de vier rijmodi: Save, Normal, Sport en het zelf te configureren Personal. Niet alleen kun je de mate van stuurbekrachtiging en de gasrespons instellen, maar ook de sfeerverlichting én het (kunstmatige) geluid dat het Alpine Drive Sound-systeem maakt, zijn hier naar smaak aan te passen. Wie de Alpine A290 grenzeloos rond wil smijten, kan de stabiliteitsregeling uitschakelen voor extra rondstampvrijheid.
Alpine A290
Uitgebouwd en volgehangen
Het mag geen verrassing heten dat de A290 vanbuiten oogt als een opgedirkte Renault 5. Toch zijn er opvallende verschillen. Zo is de basisvorm van de koplampen niet anders dan bij de Renault 5, maar is de invulling van de koplampen wél nieuw. Ze hebben een X-vormige lichtsignatuur. De laag in de bumper geplaatste led-elementen van de Renault 5 ontbreken op de Alpine A290. In plaats daarvan vinden we iets onder de koplampen en meer naar het midden toe twee vierkante, historisch enigszins verantwoorde verlichtingselementen. Ook die hebben een X-signatuur. De complete voorbumper is overigens ook anders dan die van de Renault 5. Er zitten veel grotere koelopeningen in en het geheel is simpelweg sportiever gelijnd.
De Alpine A290 heeft ten opzichte van het origineel flinke sideskirts gekregen. Om de wielen door de grotere spoorbreedte niet tegen de wielkastranden te laten lopen, zijn de wielkasten flink verbreed. Daardoor is de A290 met zijn breedte van 1,77 meter 5 centimeter breder dan de Renault 5. Het aangepaste bumperwerk maakt de A290 3,99 meter lang, 7 centimeter langer dus dan het origineel. Uiteraard vind je achterop de A290 geen Renault-logo of 5-badges. Centraal op de bips staat de merknaam Alpine uitgeschreven, iets eronder de modelnaam. Onder aan de achterzijde vinden we een volledig eigen en met een diffuser bedeelde achterbumper, evenals een verticale luchtgeleider bij de achterschermen. Een grotere achterspoiler ontbreekt, maar de A290 heeft wél een spoilerrand boven de merknaam in de achterklep die de Renault 5 moet ontberen. De Alpine A290 staat standaard op 19-inch wielen, waarachter zich rode óf blauwe remklauwen schuilhouden.
Geen nieuw model zonder een speciale introductieversie en dus krijgt ook de Alpine A290 die. Hij heet Première Edition en is gelimiteerd tot 1.955 exemplaren. Die oplage verwijst naar het jaar waarin Alpine werd opgericht.
Alpine A290
Interieur
Hoewel het interieur van de Alpine A290 op het eerste gezicht sprekend op dat van de Renault 5 lijkt, zijn er toch verschillen. Uiteraard is de basis hetzelfde en is de aankleding aangepast om de sportieve genen van de A290 te benadrukken, maar er is meer. Kijk maar eens naar de deurpanelen. Die zijn namelijk net even anders dan die van de R5. Ook opvallend: de flinke keuzehendel om de rijrichting te kiezen die je in de Renault 5 aan de stuurkolom vindt, tref je in de A290 niet aan. In plaats daarvan kies je de rijrichting door middel van de drie in de middentunnel gehuisveste knoppen.
De Alpine A290 heeft een driespaaks en aan de onderzijde afgeplat stuurwiel dat – net als de middentunnel – met nappaleer is bekleed. Aan de linkerzijde ervan tref je een draaiknop waarmee je de mate van recuperatie instelt. Ook die heeft de R5 niet. Aan de rechterkant van het stuur zit de keuzeknop van de rijmodi, erboven een kleine rode ‘Overtake’-knop waarmee de volle 220 pk van de sterkste motorversie beschikbaar komt. Wie het stroompedaal van de sterkste Alpine tot de bodem doordrukt, beschikt overigens ook over het volle vermogen. Een vleugje F1-inspiratie dus in de A290. Net als de Renault 5 heeft de Alpine A290 een 10,1-inch infotainmentscherm en een 10,25-inch digitaal instrumentarium. De lay-out van de displays is eveneens aangepast. Sportstoelen? Ook die zijn van de partij. Verder opvallend: het volledige interieur van de A290 is in het blauw uitgevoerd.
Alpine Telemetrics schroeft het gadgetgehalte van de Alpine A290 op. Het biedt onder meer informatie over de G-krachten die op de A290 van toepassing zijn en biedt informatie over de temperatuur van de motor, banden en remmen én houdt rondetijden op het circuit bij. Ook biedt het heuse Challenges, volgens Alpine “een reeks tests van de behendigheid, de kracht en het uithoudingsvermogen van de bestuurder, in een videogame-achtige aanpak en in oplopende niveaus”. Toe maar.
Prijzen van de Alpine A290 zijn er nog niet, maar reken er maar op dat hij een stuk duurder wordt dan de elektrische Renault 5.



Bron: AutoWeek